Van Gogh stad en plein air samen met 60 kunstenaars!

Published on 19 May 2026 at 07:24

Twee dagen pleinair schilderen in Nuenen — de stad waar Vincent van Gogh werd geboren en woonde. Het evenement werd georganiseerd door Galerie Bonnard, waarvoor heel veel dank. In totaal deden ongeveer 60 kunstenaars mee aan deze bijzondere dagen.

 

Het blijft speciaal om te schilderen op een plek waar zoveel kunstgeschiedenis voelbaar aanwezig is. Je loopt door dezelfde straten, kijkt naar hetzelfde landschap en merkt hoe inspirerend deze omgeving nog steeds is voor kunstenaars van nu.

 

 

De sfeer tijdens het pleinair was heel warm en gezellig. Ondanks dat we allemaal onze eigen stijl en manier van werken hebben, ontstaat er toch meteen een gevoel van verbondenheid. Het is fijn om samen buiten te schilderen, elkaar bezig te zien, even rond te lopen langs de ezels van andere kunstenaars en ondertussen gesprekken te hebben over verf, licht, compositie of gewoon het leven.

 

 

Het weer werkte niet helemaal mee — het was behoorlijk koud. Dus dikke jassen, sjaals en warme koffie waren absoluut nodig 😊 Maar we hadden geluk: geen regen en bijna geen wind. En dat maakte echt een groot verschil, want regen of harde wind hadden het pleinair behoorlijk moeilijk kunnen maken.

 

 

Wat ik misschien nog wel het mooiste vind aan zulke dagen, is het gevoel aan het einde van de dag. Vermoeid, koude handen… maar ook tevredenheid over de schilderijen die zijn ontstaan. En daarnaast het gevoel van samen zijn met andere kunstenaars die precies begrijpen waarom je urenlang buiten zit te schilderen, zelfs als het koud is.

 

 

Onze werken zijn van 22 tot en met 24 mei te zien in het Van Goghkerkje in Nuenen.

 

UPD: De opening was geweldig! Alle werken waren prachtig en er is veel verkocht. Ik ben helemaal onder de indruk van dit fantastische weekend, georganiseerd door Galerie Bonnard.

 

Wat een contrast: tijdens het schilderweekend was het behoorlijk koud, terwijl het tijdens de opening juist heerlijk warm was. Toch maakte dat de sfeer niet minder bijzonder. Ik wil dit evenement volgend jaar zeker niet missen en heb zelf ook een aantal schilderijen gemaakt. Sommige daarvan zijn nog beschikbaar.

 

Dank aan Galerie Bonnard voor de uitstekende organisatie en aan alle bezoekers voor hun enthousiasme en belangstelling voor de kunst! 🎨✨

Add comment

Comments

There are no comments yet.